Voor wie in de zorg willen werken, biedt ZZG zorggroep de mogelijkheid om tijdens hun studie meteen aan het werk te gaan. Dit zijn de zogenaamde BBL-opleidingen, waarbij leren en werken hand-in-hand gaan. Studenten krijgen tijdens een driejarige opleiding diverse werkbegeleiders toegewezen om ze te helpen de theorie in de praktijk te brengen. Wat is het voordeel van deze combinatie van leren en werken? Ramonda Verbeten, leerling verzorgende IG, en werkbegeleider Romy Wollenberg vertellen hoe dat gaat.  

Waarom ben je werkbegeleider geworden?

Romy: “Ik ben alweer vijf jaar werkzaam in het vak. Maar ik zie nog als de dag van gisteren voor me hoe het was om zelf als leerling stage te lopen bij ZZG zorggroep. Ik werd toen door verschillende collega’s begeleid. Ik vond het fijn om op deze manier in de praktijk op weg te worden geholpen. Maar soms dacht ik ook wel eens: dat kan vast nog beter en zag de rol van begeleider voor mezelf later ook wel weggelegd. Twee jaar terug was het dan zover. Nadat ik de cursus ‘Werkbegeleider’ had gedaan heb ik een aantal studenten begeleid. Onlangs is Ramonda bij ons begonnen en mag ik haar nu op weg helpen.” 

Hoe is het om weer te studeren?

Ramonda: “Na diverse andere banen te hebben gehad, besloot ik mij om te scholen tot IG verzorgende. Ik wil hiermee nog meer kunnen doen voor de medemens. Een BBL-opleiding was voor mij dé manier om werk en studie te combineren. Het is wel weer even wennen om te studeren als je, zoals ik, al een tijdje niet meer in de schoolbanken hebt gezeten. Romy is de eerste werkbegeleider die mij met veel geduld op weg helpt. Ik kan veel van haar leren. In de praktijk gaat het er soms anders aan toe dan je in theorie leert op school. Door de theorie onder begeleiding meteen in de praktijk toe te passen, gaat het studeren en dit nieuwe werk me goed af. Ik heb het hier erg naar m’n zin en zeg wel eens: ‘dit had ik eerder moeten doen.”

Hoe gaat dat in de praktijk?

Ramonda: “Drie dagen in de week bezoeken we samen cliënten en nemen we de opdrachten van school met elkaar door. Ik kan alles vragen of bespreken waar ik zelf niet uitkom. Laatst was er bijvoorbeeld een bewoner die morfine kreeg toegediend in de laatste levensfase. Romy vroeg of ik mee wilde kijken. Het was op dat moment best even lastig om zoiets voor het eerst te zien. Ik ben er uiteindelijk ook niet bij gebleven. Na afloop hebben we hier met elkaar over gesproken en bij de volgende keer ging het prima. Romy is wat jonger dan ik, maar weet waar ze het over heeft en helpt me tijdens dit soort momenten goed op weg. Zo leer ik elke dag wel weer iets nieuws.”

Romy: “In een complimentenboek, maar ook op de werkvloer, deel ik mijn feedback met Ramonda. We doen dit zoveel mogelijk op een luchtige manier, maar wel zodanig dat ze weet wat ze nog kan verbeteren. Heb je eenmaal een vertrouwensband, dan kun je steeds meer tegen elkaar zeggen. Samen met de praktijkbegeleider vanuit de opleiding houden we wekelijks een evaluatiegesprek. We bepreken de planning, waar we tegen aan lopen en wat er nog beter kan in de samenwerking.” 

Wat leren jullie van elkaar?

Romy: “In het begin van mijn werk bij ZZG zorggroep was ik een beetje onzeker, wat meer op de achtergrond. Doordat ik leerlingen ging begeleiden, nam mijn zelfvertrouwen toe. 

Door vragen te beantwoorden en uit te leggen waarom ik iets doe, moet ik daar zelf ook weer over nadenken. Dat houdt mij scherp. In de afgelopen vijf jaar is er in het zorgvak ook wel wat veranderd, zoals bijvoorbeeld injecteertechnieken. Door leerlingen te begeleiden blijf ik op de hoogte van dit soort nieuwe ontwikkelingen en technieken die in de opleiding worden behandeld.”

Ramonda: “Ik wil meer m’n rust vinden in de uitvoering van m’n taken. In mijn vorige werk, was het altijd vliegen en rennen. Nu leer ik dat een babbeltje maken met de bewoners ook een belangrijk onderdeel is van ons werk. Romy wijst me op dit soort dingen. Als er tijd over is, gaan we bijvoorbeeld wel eens met een bewoner naar de markt.”

En straks?

Romy: “Deze begeleiding duurt een jaar. Daarna krijgen studenten de mogelijkheid weer op andere afdelingen te werken en daar ervaring op te doen. Zo kunnen zij zich tijdens hun opleiding breed oriënteren in de zorgverlenging van ZZG zorggroep. Ramonda gaat dan weer wat anders doen en ga ik weer een volgende leerling begeleiden.”

Ramonda: “In september begin ik met het tweede blok van de opleiding. Ik ga dan meer leren over verpleegtechnische handelingen. Ik heb er zin in om ook dit in de praktijk toe te passen. Als ik dit studiejaar heb afgerond, ga ik naar een volgende locatie om daar weer andere ervaring op te doen. Jammer om hier straks weer weg te gaan. Maar ben ook benieuwd naar werken in de somatische zorg, zoals bij het Herstelcentrum. Je kunt altijd blijven leren binnen ZZG zorggroep. Het is een grote organisatie en ook na de opleiding zie ik hier nog genoeg doorgroeimogelijkheden.”

Met de digitalisering van het zorgdossier is daarnaast de samenwerking met andere zorgverleners makkelijker geworden. Wel zo handig, want we zijn steeds meer gaan samenwerken met externe psychologen, artsen en mensen die zijn gespecialiseerd in gedragsproblematiek. Door onze expertise zowel intern als extern met elkaar te verbinden, kunnen we sneller schakelen en blijft ook de toegenomen zorg soepel verlopen. Hierdoor kunnen we bewoners zoveel mogelijk persoonlijke zorg blijven bieden.”