Verwennen en verzorgen
Chantal Zoutman werkte vijftien jaar in de thuiszorg. Omdat ze toch liever met collega’s optrekt, ging ze op zoek naar ander werk. Via een kennis kwam ze erachter dat ze bij ZZG zorggroep een medewerker roomservice zochten. Bij het Herstelcentrum, waar mensen komen herstellen met een niet aangeboren hersenafwijking, lichte dementie, of Parkinson. Ze schreef meteen een brief.
‘Tijdens het sollicitatiegesprek kreeg ik te horen dat ze me geschikt vonden voor deze functie omdat ik zoveel rust uitstraalde. Rust en structuur zijn namelijk belangrijk in het contact met de patiënt. Voordat ik daadwerkelijk begon, heb ik twee keer meegelopen met collega’s. Het leek wel of ik net van school kwam, terwijl ik toch al behoorlijk wat werkervaring in de zorg had opgedaan. Maar wat een fijne manier om zo kennis te maken met de inhoud van het werk. Deze functie was toch weer heel anders dan ik was gewend. Ik begon met tien uur in de week. Maar dat bleek al snel te weinig om echt contact te leggen met patiënten en een band op te bouwen. Inmiddels draai ik weken van 24 uur.’
Mensgericht
‘Mensen verwennen en verzorgen is echt mijn ding. Ik heb daarom altijd mensgerichte beroepen gehad. Eerst in de catering, later in de schoonmaak. Naast dit vaste werk heb ik een eigen bedrijf. Op dit moment is dat in het bedrukken van kleding. Maar ook heb ik een strijkservice gehad en ben ik nagelstyliste geweest. Van al deze ervaringen bij elkaar heb ik nu als medewerker roomservice veel profijt.’
Aanpakken
‘Het werk van een medewerker roomservice bij ZZG zorggroep is iets anders dan de gelijknamige functie in een ziekenhuis. Waar je in het ziekenhuis je vooral richt op het uitserveren van maaltijden, omvat het werk hier meer taken. Je moet kunnen plannen, flink aanpakken, onder druk werken en er tegen kunnen dat je wel eens dingen ziet of hoort die aangrijpend zijn. Dan ben ik soms wel een beetje van slag. Maar als dat gebeurt, neem ik even afstand en kan ik altijd bij mijn collega’s terecht om m’n verhaal te vertellen. En thuis heb ik ook een luisterend oor.’
Een hecht team
‘Op ons team kan ik echt bouwen en vertrouwen. Met z’n vijven doen we beurtelings allemaal hetzelfde werk en hebben we dezelfde ideeën over hoe we daar uitvoering aan geven. Als ik mijn diensten draai weet ik dat degene, die voor mij aan het werk is geweest, haar taken netjes heeft afgerond. Onze collega’s uit de zorg springen bij op momenten waar we zelf handjes en tijd te kort komen. Dat vind ik echt geweldig. Wij hanteren dan ook de regel: ‘We doen dit met en voor elkaar.’
Met plezier
‘Mensen blijven gemiddeld een aantal weken in het Herstelcentrum. Als medewerker roomservice bouw je een band op met de patiënten. Al snel win ik hun vertrouwen. Soms zijn mensen van slag, vaak lukt het me dan om weer rust te creëren. Goed contact maken met de patiënt is dan ook belangrijk in deze functie. De zorgmedewerkers richten zich op de zorg voor de patiënt, door ons worden ze verwend. De meeste patiënten reageren dankbaar. Ik had bijvoorbeeld leuk contact met een meneer die bijna een jaar bij ons was. Hij had onthouden wanneer ik jarig ben. Toen hij mij feliciteerde, was ik echt ontroerd. Dat zijn van die momenten waar ik het iedere dag weer met plezier voor doe.’