Lettergrootte A A
Volg ons

Volg Marina, Heleen en Yvonne

Teamwork

Ik word gebeld door een collega of ik ondersteuning kan geven bij een cliënt. Zij had geprobeerd om een blaaskatheter te vervangen maar het lukte niet om de nieuwe katheter in te brengen. Meneer is te gespannen.

Ik rij naar hem toe en bij binnenkomst merk ik dat hij het erg spannend vindt. Meneer vertelt dat de vorige keren erg pijnlijk waren en dat hij het daarom zo vervelend vindt. 

Wij nemen eerst plaats aan tafel en bespreken hoe wij het gaan doen. Ik geef aan dat ik het een keer zal proberen en als het dan niet lukt dat wij contact op zullen nemen met de arts. Ik verzeker meneer dat ik al veel katheters heb ingebracht zodat hij niet bang hoeft te zijn dat ik het voor het eerst doe. Dit alles stelt hem gerust en wij besluiten eerst opnieuw de handeling te proberen en daarna koffie te drinken. Ik verzamel alle spullen en wij spreken af dat de andere collega bij hem gaat zitten om hem af te leiden. 

Ik vraag aan meneer of hij wil dat ik vertel wat ik aan het doen ben, maar hij geeft aan hij dat niet wil. Meneer heeft liever dat mijn collega over iets anders praat, zodat hij zich daarop kan concentreren. 

De collega en meneer praten over zijn vrouw en haar opname in het verpleeghuis kort geleden, terwijl ik verder ga met de handeling. Door het gesprek heeft hij niet eens door dat ik de katheter inbreng, omdat hij nu wel ontspannen is. Ik ruim rustig de materialen op en onderbreek het gesprek even niet. En voordat ik iets kan zeggen, vraagt hij wanneer ik ga beginnen. Ik geef aan dat de katheter er al in zit en dat wij al klaar zijn. Met enorme verbazing kijkt hij van mij naar de collega. "Maar ik heb niets gevoeld", zegt hij. "Klopt", zeg ik, "u was nu afgeleid door het gesprek en niet gefocust op de katheter". 

Ik spreek met meneer af dat wij in het dossier een vermelding zullen maken dat afleiding werkt en dat hij de handeling erg spannend vindt. Op deze manier zal het ook de volgende keer een stuk prettiger verlopen. 

Meneer zegt met een grote glimlach, volgende keer moeten jullie gewoon weer samen komen! Met een kop koffie toosten wij op een goede uitkomst, en dat het ons samen gelukt is.   

Door Tanja de Vos, wijkverpleegkundige ZZG zorggroep  Reageren op deze blog, stuur Tanja een mail via t.devos@zzgzorggroep.nl.

Nieuwsgierig naar het werken in de wijkverpleging bij ZZG zorggroep? Loop eens mee met Tanja. Stuur een mail naar y.smets@zzgzorggroep.nl.

Naar vacatures wijkverpleging


Verhalen
12-02-2019
Als verzorgende 3IG maak je het verschil voor de cliënten. ...
11-02-2019
Elke dag maken zij het verschil voor ouder wordende mensen. ...
ZZG Zorggroep gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses. Meer informatie?
Sluiten