Lettergrootte A A
Volg ons

Volg Marina, Heleen en Yvonne

Achterwerk

“Misschien moet je schoenen/laarsjes met zachtere neuzen aantrekken, deze werken te goed tegen mijn achterwerk. Ik heb een afspraak gemaakt met de huisarts voor morgenmiddag”, is de opening van een mail van een cliënt. Deze meneer is heel talig in zijn mails, de mooiste inzichten verstuurt hij na een huisbezoek. Tijdens de huisbezoeken heb ik al mijn tools van Motivational Interviewing tevoorschijn getoverd om hem te motiveren om goed te eten en meer te bewegen. Regelmatig deel ik met hem mijn zorgen over zijn kortademigheid en dat hij lang wacht met inschakelen van de huisarts. In overleg met hem breng ik de huisarts op de hoogte van de verergering van zijn klachten en ontvang de volgende dag een mail: “Zoals ik inmiddels van je gewend ben, brengt je aanwezigheid ergens altijd vuurwerk met zich mee. Ik weet niet wat je allemaal gedaan hebt sinds je de deur achter je dicht trok, maar ik had binnen een half uur de huisarts aan de lijn, die wilde weten wat er nu precies aan de hand was. Twintig minuten later belde ze nogmaals; ze had contact gehad met de dienstdoende longarts en er was besloten dat ik toch naar het ziekenhuis moest gaan. Ze hadden ook voor het vervoer een oplossing. Er werd een ziekenauto ingezet om me naar het CWZ te brengen.” Meneer kwam jaren geleden bij ons in zorg, verwezen door de huisarts, in verband met oedeem in beide benen. Hij was bij het Sociaal Wijkteam bekend als zorgmijdend. Door het bijna dagelijkse contact begon meneer mijn collega’s en mij steeds meer te waarderen. Na een paar weken kreeg hij steunkousen en bleven mijn collega (met aandachtsgebied longziekten) en ik hem bezoeken voor begeleiding en advies. Hij geeft aan dat hij de gesprekken waardevol vindt en wil voortzetten. Gezien zijn kwetsbare gezondheid blijf ik hem regelmatig bezoeken en we hebben regelmatig mailcontact. Hierin laat hij ook zijn zorgzame kant zien. Zo begint hij zijn mail die hij op zaterdag stuurt met “Graag deze mail pas maandag openen (je hebt je tijd nu nodig om leuke dingen te doen, zoals hardlopen)”. Meneer houdt mij op de hoogte van ziekenhuisopnames bij verergering van COPD of als het herstel niet zo verloopt als hij zou willen. “Je hoeft trouwens niet te antwoorden op deze klaagzang (dat kan volgende week ook), beschouw het maar als mijn briefje in de Klaagmuur in Jeruzalem, het schrijven op zich helpt al wat” Tijdens de huisbezoeken bespreken we ook het afzeggen en uitstellen van afspraken. Hier op bied ik aan om hem vlak voor de afspraak te bellen als extra stimulans, waarop hij antwoord: “Je suggestie is zoals altijd nuttig: als je zou willen bellen, is dat voor mij een extra stimulans (met andere woorden schop tegen een bepaald welomschreven lichaamsdeel) om de afspraak ook na te komen.” Steeds vaker geeft meneer in gesprekken en mails aan dat hij zich ervan bewust is dat hij afspraken uitstelt en dat dat eigenlijk niks oplost. Ook geeft hij aan dat hij het moeilijk vindt om hulp in te schakelen bij verergering van de klachten: “om dat te veranderen zal je hier een andere kop op moeten zetten!” en wijst naar zichzelf. In de begeleiding hebben we zeker winst geboekt: het zelfinzicht is gegroeid en meneer geeft duidelijk aan waar hij ondersteuning bij nodig heeft.

 

Meer weten over het vak van wijkverpleegkundige bij ZZG?

Loop eens mee met een wijkverpleegkundige. Mail naar info@werkenbijzzgzorggroep.nl

Bekijk hier de vacatures voor wijkverpleegkundige bij ZZG.

Lees hier meer blogs van wijkverpleegkundigen van ZZG.

 

 


Verhalen
08-05-2019
Wijkverpleegkundigen bij ZZG hebben een afwisselend en ...
12-02-2019
Als verzorgende 3IG maak je het verschil voor de cliënten. ...
11-02-2019
Bekijk video's en lees persoonlijke verhalen van ...
ZZG Zorggroep gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses. Meer informatie?
Sluiten